Hogyan profitálhatunk a táblagépek versenyéből?
radnaim, 2011.03.16, szerda, 19:14
Cikkünk az írásakor (2011.03.16) érvényes piaci állapotot tükrözi. Befektetési döntések meghozatala előtt mindig tájékozódjon az aktuális piaci helyzetről.
Ne maradjon le frissítéseinkről, regisztráljon és kérje hírlevelünket! Iratkozzon fel RSS csatornánkra!
Az Ipad megjelenésével valóra válni látszik az a jóslat, miszerint a jövő számítógépei a táblagépek lesznek. Tippünkben azt tekintjük át, hogy mely cégek lesznek várhatóan a nyertesei és kik lesznek a vesztesei ennek az átalakulásnak.
Az Ipad forradalom
Bár a táblaszámítógépek már régóta az informatikai jövő megtestesítőinek számítottak (a Microsoft alapítója, Bill Gates például még 2001-ben mutatta be prototípusukat), eddig minden, a bevezetésükre irányuló törekvés kudarcba fulladt. Ezt a trendet törte meg sikeresen az Apple, aki az Ipad bevezetésével új státusszimbólumot és piacot teremtett. A 2010 áprilisi starttól kezdve év végéig mintegy 10 millió Ipad-et értékesítettek, és a nemrég bemutatott Ipad 2 várhatóan túlszárnyalja elődjét.
A sikertörténetnek van néhány nem sokszor hangsúlyozott árnyoldala is. Az Ipad-et az emberek nem a PC-jük mellé, hanem a PC-jük helyett vásárolják. Ez viszont azért gond, mert a közvélekedéssel ellentétben az Ipad egyelőre nem PC, hanem inkább egy nagyra nőtt Iphone (operációs rendszere nem az Apple laptopjain futó MacOS, hanem az Iphone-okon futó iOS). Nem fut rajta ezért számos ismert alkalmazás, például az Office sem. Emellett a készülék nem rendelkezik billentyűzettel, ami szintén korlátozza használhatóságát.
A másik gond üzletpolitikai: az Apple küzdelmet folytat a weboldalak egyik leggyakrabban használt összetevője, az Adobe Flash terméke ellen – az Iphone és az Ipad böngészője nem támogatja ezt a komponenst, aminek eredményeképpen számos weboldal nem jelentethető meg böngészőjükben.
Végül pedig érdemes kiemelni, hogy az Ipad nem olcsó mulatság: az Apple-höz megszokottan a prémium kategóriába lett pozícionálva. A fenti három probléma miatt az Apple nemcsak magának, hanem a versenytársainak is piacot teremt. No de ki is az a versenytárs, aki igazán profitálni fog az új piac megjelenéséből?
Barbárok a kapuknál
Míg néhány évvel ezelőtt a hardvertermékek innovációját a nagy nyugati cégek végezték, és a távolkeleti szállítók az újításokat néhány év lemaradással „másolták”, ez a helyzet mára jelentősen megváltozott. Ennek fő oka, hogy a hatalmas árharc miatt a márkás gépek gyártói is ezeknek a cégeknek szerződik ki a gyártásuk egy részét, így ők gyakorlatilag az első naptól fogva rendelkeznek azzal a know-how-val, ami a termékek legyártásához szükséges.
Az első komoly Ipad versenytárs a Samsung Galaxy Tab lett, ami 2010 utolsó negyedévében már a piac 22%-át magáénak tudhatta (a fennmaradó rész az Apple-é). Idén pedig gyakorlatilag az összes jelentős hardvergyártó jelezte már táblagépének érkezését. Az egyik leginkább várt készülék a Motorola Xoom valamint a HTC Flyer lesz, amelyek értékesítését mostanában kezdik meg.
Bár ezek a cégek várhatóan jelentős szeletet ki fognak hasítani a táblagépek tortájából, befektetési célpontként nem ajánlhatóak. Ennek oka az, hogy a hardverpiacon óriási verseny uralkodik, és ezek a cégek nem igazán tudnak tartósan extraprofitot elérni, mivel termékeiket nehéz megkülönböztetni egymástól. Gépeik operációs rendszere ugyanis ugyanaz lesz: a titokzatos Android.
Az Android
Az Android operációs rendszert a Google fejleszti. Az Android nemrég vette át az elsőséget az okostelefonok operációs rendszereinek világpiacán (a korábban vezető BlackBerry és Iphone operációs rendszereitől). Nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy előre lássuk: az Android lesz az okostefonok és táblágépek domináns operációs rendszere, az új Windows.
Az operációs rendszer piacra betörni sokkal nehezebb, mint a hardverpiacra, mivel az operációs rendszer annyit ér, amennyi alkalmazás fut rajta. A fejlesztők számára már így is elég költséges, hogy alkalmazásaikat több platformon kell elérhetővé tenniük – várhatóan két platformnál több ezért tartósan nem fog tudni fennmaradni. A piac ezért minden bizonnyal az Apple iOS operációs rendszere és a Google Android rendszere között fog felosztódni.
Egyetlen kis probléma van befektetői szempontból a rendszerrel: az Android nyílt forráskódú szoftver és ingyenes. Az elmúlt időszakban számos pozitív és negatív példát is láttunk arra, hogy egy cég ingyenes szoftverrel üzleti sikereket tudott elérni. A legfőbb pozitív példa éppen a Google keresője és a Google Mail, de ide sorolhatjuk a Microsoft Internet Explorerét is, nem sikerült viszont pénzt csinálni a bombaüzletnek ígérkező Youtube-ból és a Skype sem hozta meg az Ebay számára a tőle várt előnyöket, így néhány év után értékesítette azt.
Várakozásunk szerint azonban az Androiddal a Google ismét kincsesbányára lelt: az operációs rendszer sikerrel fogja új növekedési pályára állítani a Google pénzt hozó üzletágainak (Adwords és Adsense) profitját.
A Nokia és a Windows Mobile
Mivel két jelentős tőzsdei cégről van szó, és ezen a piacon vannak jelen, ezért érdemes röviden szót ejteni a Nokia és Microsoft nemrég bejelentett együttműködéséről is.
A Nokia helyesen döntött úgy, hogy külső partnert von be, mivel saját operációs rendszere – és így okostelefonjai - fokozatosan alulmaradt a versenytársaival, elsősorban a Blackberryt gyártó Research in Motion-nel, valamint az Iphone-t gyártó Apple-lel szemben. Tulajdonképpen érthető az is, hogy miért idegenkedett az Android választásától: ha egy platformot használ a névtelen kínai és koreai gyártókkal, azzal nehezen fogja fenntartani készülékeinek prémium árazását. A Nokia számára az iOS licenszelése lett volna az ideális, no de az nem volt eladó. Maradt így a Windows, akinek operációs rendszere ugyan egyedi lesz, de nagy valószínűséggel nem lesz annyira „szexi”, mint az iOS, és drágább lesz, mint az Android. Nem véletlen, hogy a HTC, amely kezdetben éppen Windows-os okostelefonjaival tűnt ki, nemzetközi ismertségre akkor tett szert, amikor Android-os telefonokat is elkezdett gyártani (és most mindkét operációs rendszert támogatja). A stratégia ezért szerintünk kudarcba fog fulladni, és a Nokiának nem lesz más választása, minthogy a HTC-hez hasonlóan elkezdjen Androidos készülékeket gyártani.
Nyertesek és vesztesek
A fentiek alapján a táblagép háború várható nyertesének az Apple-t és a Google-t tartjuk. Az Apple részvénye ugyanakkor az elmúlt három évben igen jelentős felértékelődésen ment keresztül, ezért részvényeibe fektetni igen kockázatos, különösen vezetőjének egészségi állapota miatt. Jobs várható halálára a piaci idegesen fog reagálni, és a veszteség a cég dolgozóinak hangulatát is meg fogja viselni.
Az Apple helyett ezért az Iphone-ok és Ipad-ek egyik jelentős beszállítójának, a Broadcomnak a részvényeinek a vételét javasoljuk (a cég GPS, Wifi eszközöket és érintőképernyő vezérlő chipeket gyárt a gépekbe).
Mint a fenti táblázatból is látható, a cég 2010-ben eredményét mintegy húszszorosára (2008-as eredményéhez képest ötszösére) növelte, ennek ellenére P/E-je 20 körül található.
Bátran javasoljuk ugyanakkor a Google részvényeit, amelynek adatai az alábbi táblázatban találhatóak:
Látható, hogy a Google a tartós 30-50%-os növekedés ellenére a szintén reális 20-as P/E-vel kereskedik, árfolyama 2010-ben nem is változott. A most következő ábra mutatja az Apple, a Broadcom, a Google és a Nasdaq index relatív árváltozását 2009 márciusa óta. Látszik, hogy míg az Apple ára az időszakban mintegy háromszorosára nőtt, a Google még a Nasdaq-ot is alulteljesíti, tehát a piac egyelőre nem árazza az Androidból adódó potenciális növekedést.
Portfóliókezelő rendszerünkben létrehoztunk egy, a tippünknek megfelelő portfóliót, aminek a teljesítményét az alábbi linken követheti nyomon.
Az Ipad forradalom
Bár a táblaszámítógépek már régóta az informatikai jövő megtestesítőinek számítottak (a Microsoft alapítója, Bill Gates például még 2001-ben mutatta be prototípusukat), eddig minden, a bevezetésükre irányuló törekvés kudarcba fulladt. Ezt a trendet törte meg sikeresen az Apple, aki az Ipad bevezetésével új státusszimbólumot és piacot teremtett. A 2010 áprilisi starttól kezdve év végéig mintegy 10 millió Ipad-et értékesítettek, és a nemrég bemutatott Ipad 2 várhatóan túlszárnyalja elődjét.
Netfolio tipp
A táblagépek versenyének várható nyertesei az Apple és a Google lesznek, míg vesztesei a Nokia és a Microsoft. Az Apple részvényeit már kockázatosnak tartjuk, helyettük egyik legjelentősebb beszállítójának, a Broadcomnak a részvényeit , valamint a Google-t ajánljuk vételre. A részvények megvásárolhatóak az Erste Trader és az Equilor Trader platformokon, melyekre akciósan nyithat számlát nálunk.
A másik gond üzletpolitikai: az Apple küzdelmet folytat a weboldalak egyik leggyakrabban használt összetevője, az Adobe Flash terméke ellen – az Iphone és az Ipad böngészője nem támogatja ezt a komponenst, aminek eredményeképpen számos weboldal nem jelentethető meg böngészőjükben.
Végül pedig érdemes kiemelni, hogy az Ipad nem olcsó mulatság: az Apple-höz megszokottan a prémium kategóriába lett pozícionálva. A fenti három probléma miatt az Apple nemcsak magának, hanem a versenytársainak is piacot teremt. No de ki is az a versenytárs, aki igazán profitálni fog az új piac megjelenéséből?
Barbárok a kapuknál
Míg néhány évvel ezelőtt a hardvertermékek innovációját a nagy nyugati cégek végezték, és a távolkeleti szállítók az újításokat néhány év lemaradással „másolták”, ez a helyzet mára jelentősen megváltozott. Ennek fő oka, hogy a hatalmas árharc miatt a márkás gépek gyártói is ezeknek a cégeknek szerződik ki a gyártásuk egy részét, így ők gyakorlatilag az első naptól fogva rendelkeznek azzal a know-how-val, ami a termékek legyártásához szükséges.
Az első komoly Ipad versenytárs a Samsung Galaxy Tab lett, ami 2010 utolsó negyedévében már a piac 22%-át magáénak tudhatta (a fennmaradó rész az Apple-é). Idén pedig gyakorlatilag az összes jelentős hardvergyártó jelezte már táblagépének érkezését. Az egyik leginkább várt készülék a Motorola Xoom valamint a HTC Flyer lesz, amelyek értékesítését mostanában kezdik meg.
Bár ezek a cégek várhatóan jelentős szeletet ki fognak hasítani a táblagépek tortájából, befektetési célpontként nem ajánlhatóak. Ennek oka az, hogy a hardverpiacon óriási verseny uralkodik, és ezek a cégek nem igazán tudnak tartósan extraprofitot elérni, mivel termékeiket nehéz megkülönböztetni egymástól. Gépeik operációs rendszere ugyanis ugyanaz lesz: a titokzatos Android.
Az Android
Az Android operációs rendszert a Google fejleszti. Az Android nemrég vette át az elsőséget az okostelefonok operációs rendszereinek világpiacán (a korábban vezető BlackBerry és Iphone operációs rendszereitől). Nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy előre lássuk: az Android lesz az okostefonok és táblágépek domináns operációs rendszere, az új Windows.
Az operációs rendszer piacra betörni sokkal nehezebb, mint a hardverpiacra, mivel az operációs rendszer annyit ér, amennyi alkalmazás fut rajta. A fejlesztők számára már így is elég költséges, hogy alkalmazásaikat több platformon kell elérhetővé tenniük – várhatóan két platformnál több ezért tartósan nem fog tudni fennmaradni. A piac ezért minden bizonnyal az Apple iOS operációs rendszere és a Google Android rendszere között fog felosztódni.
Egyetlen kis probléma van befektetői szempontból a rendszerrel: az Android nyílt forráskódú szoftver és ingyenes. Az elmúlt időszakban számos pozitív és negatív példát is láttunk arra, hogy egy cég ingyenes szoftverrel üzleti sikereket tudott elérni. A legfőbb pozitív példa éppen a Google keresője és a Google Mail, de ide sorolhatjuk a Microsoft Internet Explorerét is, nem sikerült viszont pénzt csinálni a bombaüzletnek ígérkező Youtube-ból és a Skype sem hozta meg az Ebay számára a tőle várt előnyöket, így néhány év után értékesítette azt.
Várakozásunk szerint azonban az Androiddal a Google ismét kincsesbányára lelt: az operációs rendszer sikerrel fogja új növekedési pályára állítani a Google pénzt hozó üzletágainak (Adwords és Adsense) profitját.
A Nokia és a Windows Mobile
Mivel két jelentős tőzsdei cégről van szó, és ezen a piacon vannak jelen, ezért érdemes röviden szót ejteni a Nokia és Microsoft nemrég bejelentett együttműködéséről is.
A Nokia helyesen döntött úgy, hogy külső partnert von be, mivel saját operációs rendszere – és így okostelefonjai - fokozatosan alulmaradt a versenytársaival, elsősorban a Blackberryt gyártó Research in Motion-nel, valamint az Iphone-t gyártó Apple-lel szemben. Tulajdonképpen érthető az is, hogy miért idegenkedett az Android választásától: ha egy platformot használ a névtelen kínai és koreai gyártókkal, azzal nehezen fogja fenntartani készülékeinek prémium árazását. A Nokia számára az iOS licenszelése lett volna az ideális, no de az nem volt eladó. Maradt így a Windows, akinek operációs rendszere ugyan egyedi lesz, de nagy valószínűséggel nem lesz annyira „szexi”, mint az iOS, és drágább lesz, mint az Android. Nem véletlen, hogy a HTC, amely kezdetben éppen Windows-os okostelefonjaival tűnt ki, nemzetközi ismertségre akkor tett szert, amikor Android-os telefonokat is elkezdett gyártani (és most mindkét operációs rendszert támogatja). A stratégia ezért szerintünk kudarcba fog fulladni, és a Nokiának nem lesz más választása, minthogy a HTC-hez hasonlóan elkezdjen Androidos készülékeket gyártani.
Nyertesek és vesztesek
A fentiek alapján a táblagép háború várható nyertesének az Apple-t és a Google-t tartjuk. Az Apple részvénye ugyanakkor az elmúlt három évben igen jelentős felértékelődésen ment keresztül, ezért részvényeibe fektetni igen kockázatos, különösen vezetőjének egészségi állapota miatt. Jobs várható halálára a piaci idegesen fog reagálni, és a veszteség a cég dolgozóinak hangulatát is meg fogja viselni.
Az Apple helyett ezért az Iphone-ok és Ipad-ek egyik jelentős beszállítójának, a Broadcomnak a részvényeinek a vételét javasoljuk (a cég GPS, Wifi eszközöket és érintőképernyő vezérlő chipeket gyárt a gépekbe).
Mint a fenti táblázatból is látható, a cég 2010-ben eredményét mintegy húszszorosára (2008-as eredményéhez képest ötszösére) növelte, ennek ellenére P/E-je 20 körül található.
Bátran javasoljuk ugyanakkor a Google részvényeit, amelynek adatai az alábbi táblázatban találhatóak:
Látható, hogy a Google a tartós 30-50%-os növekedés ellenére a szintén reális 20-as P/E-vel kereskedik, árfolyama 2010-ben nem is változott. A most következő ábra mutatja az Apple, a Broadcom, a Google és a Nasdaq index relatív árváltozását 2009 márciusa óta. Látszik, hogy míg az Apple ára az időszakban mintegy háromszorosára nőtt, a Google még a Nasdaq-ot is alulteljesíti, tehát a piac egyelőre nem árazza az Androidból adódó potenciális növekedést.
Portfóliókezelő rendszerünkben létrehoztunk egy, a tippünknek megfelelő portfóliót, aminek a teljesítményét az alábbi linken követheti nyomon.
Hozzászólások
Hozzászólás