Lehetőségek az elektromos autóiparban
totht, 2010.07.13, kedd, 09:52
Cikkünk az írásakor (2010.07.13) érvényes piaci állapotot tükrözi. Befektetési döntések meghozatala előtt mindig tájékozódjon az aktuális piaci helyzetről.
Ne maradjon le frissítéseinkről, regisztráljon és kérje hírlevelünket! Iratkozzon fel RSS csatornánkra!
A napokban lépett tőzsdére az egyik elektromos autógyártó cég, a Tesla Motors. Ennek is köszönhetően kicsit nagyobb figyelmet kapott az egész iparág, melyben nagy növekedési potenciál rejlik – igaz, csak hosszú távon. Cikkünkben áttekintjük az elektromos autóipar kilátásait, valamint bemutatunk néhány tőzsdén lévő vállalatot is.
Az elektromos autóipar
Az iparág még kiforratlan, de minden bizonnyal óriási növekedési potenciál rejlik benne. A kérdés csak az, hogy mikor: 2012-ben, vagy esetleg csak 2030-ban fog robbanni? Az olajkészletek végesek, így az olaj valószínűleg tovább fog drágulni az elkövetkező évtizedekben. Ez azzal jár együtt, hogy az autóvásárlók kereslete az alternatív energiaforrásokkal működő járművek felé tolódik el. Igaz ugyan, hogy az elektromos autók ára ma jóval magasabb a hagyományos üzemanyaggal működő autók áránál, ám sok országban állami támogatásban részesítik az autóvásárlókat. Legnagyobb támogatást Kínában adják, 8800 dollárt egy elektromos autó és 7300 dollárt egy hibrid autó vásárlása után. Bár még így is kifejezetten drágák, ami elsősorban a drága akkumulátoroknak tudható be. Az akkumulátorok jelenleg a teljes gyártási költség mintegy felét teszik ki.
Az sem jelenthető ki egyértelműen, hogy a hibrid és elektromos autók üzemeltetése olcsóbb a hagyományos autókénál. Ez nyilván függ az olajártól és az elektromos áram árától. Ugyanakkor az elektromos áram után nem kell adót fizetni, mint a hagyományos üzemanyagok után. Az akkumulátor töltőállomások kiépítését pedig már sok országban tanulmányozzák.
A Pike Research becslései szerint Ázsia lesz a legnagyobb elektromos autó- és akkumulátorgyártó a világon. A kínai és japán kormánynak ugyanis eltökélt szándéka, hogy autóiparukat a környezetkímélő elektromos és hibrid járművek irányába tereljék.
A Tesla Motors részvénykibocsátása
A 2005-ben alapított Tesla Motors fő tevékenysége elektromos autók gyártása. Története során eddig mindössze alig több mint 1000 járművet értékesített a jelenleg egyetlen elérhető modelljéből, a Roadsterből. Ebből fakadóan eddig minden évben veszteséget termelt. Terveik szerint 2011-től leállnak a Roadster értékesítésével, és helyette 2012-től az úgynevezett S-modellt fogják gyártani.
A társaság részvénykibocsátással kívánja biztosítani finanszírozási igényét abban az időszakban, amikor nem lesznek értékesítések (bár jelenleg sem túl sok van). Így a Tesla Motors 50 év után az első amerikai autógyártó cég, amely tőzsdére lépett. A részvényekkel való kereskedés 2010. június 29-én indult a Nasdaq-on. Összesen 13,3 millió részvény került kibocsátásra 17 dolláron, így a társaság több mint 200 millió dollárra tett szert a részvénykibocsátással. Az első kereskedési napon a részvények szárnyalni kezdtek, 25 dolláros magasságokban is jártak, végül 40%-os pluszban, 23,89 dolláron zárták a napot. Azóta azonban folyamatos csökkenéssel visszaestek a 17 dolláros szintekre. A részvények fair értékének meghatározása több ok miatt is nagyon nehéz. Egyrészt egyelőre nem nagyon van a tőzsdén olyan vállalat, amelyik kizárólag elektromos autók gyártásával foglalkozik, másrészt a Tesla Motors jelenleg szinte minden eredményszinten veszteséges, ami korlátot szab az összehasonlító mutatószámokon alapuló értékelésnek. Továbbá nagyon nehéz előre megbecsülni, hogy vajon bejönnek-e a vállalat számításai és 2012-től valóban 20 ezer S-modellt fognak gyártani és értékesíteni. Egyébként a Toyota és a Daimler is rendelkezik részesedéssel a vállalatban, előbbi 4%-os, míg utóbbi 8%-os tulajdonhányaddal. Ez is azt mutatja, hogy nagy az érdeklődés az iparág iránt, és azon túl, hogy a nagy autógyártók is kíséreteznek a technológiával, biztosan lesznek felvásárlások is, melynek egyik célpontja akár a Tesla Motors lehet. A fentieket figyelembe véve kockázatos befektetésnek tartjuk a Tesla Motors-t, de amennyiben teljesülnek a vállalat előzetes tervei, esetleg felvásárlás célpontjává válnak, úgy a részvények jól hozhatnak a konyhára az elkövetkező években.
Tőzsdén lévő elektromos autógyártók
Mint fent említettük, kizárólag elektromos autók gyártására szakosodott vállalat szinte alig van a tőzsdén. Az iparágban jelenlévő vállalatok tevékenységi köre általában akkumulátorok, esetleg mobiltelefonok gyártására is kiterjed. Ilyen például az 1995-ben alapított kínai Byd Company is, melynek 2009-ben bevételeinek 53%-a származott autók értékesítéséből, szemben a 2008-as 32%-kal. 2008-ban egyébként a híres befektető guru, Warren Buffett is beszállt a cégbe, mintegy 230 millió dollárnyi részvényt vásárolt. A részvények árfolyama azóta körülbelül a négyszeresére ment fel, ami nem meglepő, látva a 2009-es növekedést a profitban és a profit marginban. A részvényekkel a hongkongi tőzsdén kereskednek kínai jüanban, illetve OTC piacon amerikai dollárban. Ez utóbbi könnyen hozzáférhető a kisbefektetők számára is, akár Erste Trader számlán is (BYDDY:xnas). A számlanyitási akcióról és a megváltozott feltételekről bővebben itt olvashat.
Több nyereséges vállalatot szinte nem is találni az iparágban, hiszen a kisebb cégek egyelőre még alig értékesítenek, viszont kutatás-fejlesztésre sok pénzt költenek. Ilyen például az AMEX-en kereskedett UQM Technologies Inc. (UQM:xase), melynek árfolyama az elmúlt 1 évben előbb 1,5 dollárról felment 7 dollárra, majd visszaesett 4 dollárig. Az elektromos személyautókon kívül teherautókat is gyárt és értékesít a Nasdaq-on kereskedett ZAP (ZAAP:xnas), amely egyelőre szintén veszteséges. A vállalat a napokban vásárolt 51%-os, többségi részesedést a kínai Zhejiang Jonway Automobile Co. Ltd-ben, hogy kivegye részét a növekvő elektromos autóiparból Kínában.
A fent említett részvényekben jó lehetőségek rejlenek, ám hangsúlyozzuk, hogy kockázatosak. Elrettentő példaként ott van az elektromos robogókat gyártó Vectrix esete, amely 2009-ben ment csődbe. A modell már készen volt, a sorozatgyártás is elkezdődött, ám elfogyott a pénz és nem sikerült befektetőt találni, sem pedig állami kölcsönhöz jutni.
Az elektromos autóipar
Az iparág még kiforratlan, de minden bizonnyal óriási növekedési potenciál rejlik benne. A kérdés csak az, hogy mikor: 2012-ben, vagy esetleg csak 2030-ban fog robbanni? Az olajkészletek végesek, így az olaj valószínűleg tovább fog drágulni az elkövetkező évtizedekben. Ez azzal jár együtt, hogy az autóvásárlók kereslete az alternatív energiaforrásokkal működő járművek felé tolódik el. Igaz ugyan, hogy az elektromos autók ára ma jóval magasabb a hagyományos üzemanyaggal működő autók áránál, ám sok országban állami támogatásban részesítik az autóvásárlókat. Legnagyobb támogatást Kínában adják, 8800 dollárt egy elektromos autó és 7300 dollárt egy hibrid autó vásárlása után. Bár még így is kifejezetten drágák, ami elsősorban a drága akkumulátoroknak tudható be. Az akkumulátorok jelenleg a teljes gyártási költség mintegy felét teszik ki.
Netfolio tipp
Elsősorban hosszú távú befektetésnek lehetnek jók az elektromos autókat gyártó vállalatok, hiszen az iparág még kiforratlan, és kérdéses, hogy mikor fog valóban beindulni. A tőzsdén lévő vállalatok nagy része egyelőre veszteséges, kockázatos befektetések. Ám ha az értékesítések beindulnak, esetleg egy nagyobb autógyártó felvásárolja őket, akkor szép hozammal örvendeztethetik meg a részvényeseket.A Pike Research becslései szerint Ázsia lesz a legnagyobb elektromos autó- és akkumulátorgyártó a világon. A kínai és japán kormánynak ugyanis eltökélt szándéka, hogy autóiparukat a környezetkímélő elektromos és hibrid járművek irányába tereljék.
A Tesla Motors részvénykibocsátása
A 2005-ben alapított Tesla Motors fő tevékenysége elektromos autók gyártása. Története során eddig mindössze alig több mint 1000 járművet értékesített a jelenleg egyetlen elérhető modelljéből, a Roadsterből. Ebből fakadóan eddig minden évben veszteséget termelt. Terveik szerint 2011-től leállnak a Roadster értékesítésével, és helyette 2012-től az úgynevezett S-modellt fogják gyártani.
A társaság részvénykibocsátással kívánja biztosítani finanszírozási igényét abban az időszakban, amikor nem lesznek értékesítések (bár jelenleg sem túl sok van). Így a Tesla Motors 50 év után az első amerikai autógyártó cég, amely tőzsdére lépett. A részvényekkel való kereskedés 2010. június 29-én indult a Nasdaq-on. Összesen 13,3 millió részvény került kibocsátásra 17 dolláron, így a társaság több mint 200 millió dollárra tett szert a részvénykibocsátással. Az első kereskedési napon a részvények szárnyalni kezdtek, 25 dolláros magasságokban is jártak, végül 40%-os pluszban, 23,89 dolláron zárták a napot. Azóta azonban folyamatos csökkenéssel visszaestek a 17 dolláros szintekre. A részvények fair értékének meghatározása több ok miatt is nagyon nehéz. Egyrészt egyelőre nem nagyon van a tőzsdén olyan vállalat, amelyik kizárólag elektromos autók gyártásával foglalkozik, másrészt a Tesla Motors jelenleg szinte minden eredményszinten veszteséges, ami korlátot szab az összehasonlító mutatószámokon alapuló értékelésnek. Továbbá nagyon nehéz előre megbecsülni, hogy vajon bejönnek-e a vállalat számításai és 2012-től valóban 20 ezer S-modellt fognak gyártani és értékesíteni. Egyébként a Toyota és a Daimler is rendelkezik részesedéssel a vállalatban, előbbi 4%-os, míg utóbbi 8%-os tulajdonhányaddal. Ez is azt mutatja, hogy nagy az érdeklődés az iparág iránt, és azon túl, hogy a nagy autógyártók is kíséreteznek a technológiával, biztosan lesznek felvásárlások is, melynek egyik célpontja akár a Tesla Motors lehet. A fentieket figyelembe véve kockázatos befektetésnek tartjuk a Tesla Motors-t, de amennyiben teljesülnek a vállalat előzetes tervei, esetleg felvásárlás célpontjává válnak, úgy a részvények jól hozhatnak a konyhára az elkövetkező években.
Tőzsdén lévő elektromos autógyártók
Mint fent említettük, kizárólag elektromos autók gyártására szakosodott vállalat szinte alig van a tőzsdén. Az iparágban jelenlévő vállalatok tevékenységi köre általában akkumulátorok, esetleg mobiltelefonok gyártására is kiterjed. Ilyen például az 1995-ben alapított kínai Byd Company is, melynek 2009-ben bevételeinek 53%-a származott autók értékesítéséből, szemben a 2008-as 32%-kal. 2008-ban egyébként a híres befektető guru, Warren Buffett is beszállt a cégbe, mintegy 230 millió dollárnyi részvényt vásárolt. A részvények árfolyama azóta körülbelül a négyszeresére ment fel, ami nem meglepő, látva a 2009-es növekedést a profitban és a profit marginban. A részvényekkel a hongkongi tőzsdén kereskednek kínai jüanban, illetve OTC piacon amerikai dollárban. Ez utóbbi könnyen hozzáférhető a kisbefektetők számára is, akár Erste Trader számlán is (BYDDY:xnas). A számlanyitási akcióról és a megváltozott feltételekről bővebben itt olvashat.
Több nyereséges vállalatot szinte nem is találni az iparágban, hiszen a kisebb cégek egyelőre még alig értékesítenek, viszont kutatás-fejlesztésre sok pénzt költenek. Ilyen például az AMEX-en kereskedett UQM Technologies Inc. (UQM:xase), melynek árfolyama az elmúlt 1 évben előbb 1,5 dollárról felment 7 dollárra, majd visszaesett 4 dollárig. Az elektromos személyautókon kívül teherautókat is gyárt és értékesít a Nasdaq-on kereskedett ZAP (ZAAP:xnas), amely egyelőre szintén veszteséges. A vállalat a napokban vásárolt 51%-os, többségi részesedést a kínai Zhejiang Jonway Automobile Co. Ltd-ben, hogy kivegye részét a növekvő elektromos autóiparból Kínában.
A fent említett részvényekben jó lehetőségek rejlenek, ám hangsúlyozzuk, hogy kockázatosak. Elrettentő példaként ott van az elektromos robogókat gyártó Vectrix esete, amely 2009-ben ment csődbe. A modell már készen volt, a sorozatgyártás is elkezdődött, ám elfogyott a pénz és nem sikerült befektetőt találni, sem pedig állami kölcsönhöz jutni.
Hozzászólások
Hozzászólás